می توان گفت رشته مهندسی دریا تلفیقی از مهندسی مکانیک و عمران و با دید تخصصی تر است. همچنین این رشته به رشته مهندسی هوا فضا نیز شباهت دارد با این تفاوت که رشته هوافضا با سیال هوا (آیرودینامیک) و رشته مهندسی دریا به صورت پیشرفته تر با تلفیقی از هوا و آب (هیدرودینامیک) در ارتباط است. امروزه به علت هزینه خیلی پایین تجارت از طریق دریا به نسبت روش های دیگر، بیش از 90 درصد تجارت دنیا از طریق آب صورت گیرد و کشورهای متصل به دریا و به خصوص اقیانوس ها از این حیث از نعمت خیلی بزرگی برخوردار می باشند. کشور ما با قرارگرفتن در کنار دریای خزر و خلیج فارس که بدون شک با داشتن درصد زیادی از نفت و گاز جهان و منابع خیلی زیاد و نزدیکی به اقیانوس مهم ترین و غنی ترین دریاهای دنیا می باشند از مزایای خیلی زیادی در این خصوص برخوردار می باشد و به گفته کارشناسان یکی از بزرگترین ضلع های پیشرفت و رونق اقتصادی کشور به پیشرفت در حوزه دریا گره خورده است. به خاطر همین مسئله است که بزرگترین پایتخت ها و شهرهای مهم دنیا درمجاورت یا نزدیک به دریاها می باشند
تخصص ها و زمینه های کاری مختلف مهندسی دریا
Hydrodynamics: CFD; vortex induced vibrations; fluid-structure interaction; hydroelasticity; linear and non-linear wave mechanics; buoyancy and stability; ship resistance and propulsion; seakeeping and controls; ship maneuvering, radiated noise
Structural mechanics: materials; limit state prediction; fatigue; fracture; structural health monitoring; collision and crash worthiness, degradation
Stochastic calculations: stochastic processes; safety and reliability; risk and limit state design
Experimental approaches: instrumentation; full-scale measurements; model tests
Marine equipment: risers; pipelines; ballast water treatment; air emissions treatment; underwater noise mitigation; and associated components or equipment
Ocean environmental predictions- only for ocean structures and vessel operation and design: extreme event predictions; extreme statistics; wave groups; short-term environment predictions; impact of climate change
عوامل اساسی برای پیشرفت و موفقیت افراد و شرکت ها در حوزه دریا
صبور بودن
بدون شک مهم ترین مسئله در پیشرفت و موفقیت در این رشته داشتن چشم انداز چند ساله و تلاش برای رسیدن به موفقیت بیشتر در این رشته است. بدون شک هیچ تلاشی هیچ زمان بی نتیجه نمی ماند و با تلاش مستمر این احتمال خیلی زیاد است که فرد زمانی صاحب پروژه ای شود که تلاش های چند ساله اش را جبران کند و تنها بایستی با صبر و با انگیزه به سمت جلو قدم برداشت. کشور ما به خاطر مجاور بودن به دریا و نیاز به گسترش و همچنین نوسازی صنایع دریایی و رقابت با بازار جهانی بدون شک و قطع به یقین نیازمند تخصص های مرتبط با صنایع دریایی است.
تخصص بالا در نرم افزارهای کاربردی
داشتن تخصص بالا در یک زمینه و یا یک نرم افزار کاربردی خاص احتمال پیشرفت و تضمین آینده ی یک فرد را می توان گفت به صورت 100 درصد تضمین می کند. مثلا تخصص بالا در نرم افزار ترایبن، تخصص در تهیه دفترچه های طراحی و دیگر موضوعات. رسیدن به این تخصص نیازمند صبر و حوصله و تلاش است و بدون شک فرد به راحتی می تواند به این تخصص دست یابد و آینده کاری خود را تضمین کند.
کیفیت کار
مسلما کارخانه کشتی سازی داخل بابت مشکلاتی که ممکن است در زمان اجرای طراحی و هزینه های گزافی که بایستی به طراحان خارجی بابت طراحی شناور و سازه های دریایی بپردازند، کار با طراحان داخل کشور برایشان اولویت است. ولی این موضوع منوت به این مسئله است که طراحان داخلی کار با کیفیت بالایی را تحویل آنها دهند. برای این خصوص نیازمند است شرکت های طراح در کشور با دید باز و حرفه ای به طراحی شناور دقت کنند. برای مثال یکی از مشکلات اساسی که در مسئله و طراحی نقشه های طراحی ممکن است اتفاق بیافتد استفاده صرف از نرم افزارهایی مثل اتوکد در طراحی شناور برای طراحی نقشه های شناور است که این مسئله به خاطر درگیر بودن کامل فرد طراح و خطاهای انسانی می تواند منجر به طراحی با ریسک بالا شود. برای این منظور می توان به راحتی از نرم افزارهایی مثل ترایبون و ship constructor که خیلی از طراحی و تهیه نقشه ها را بدون دخالت انسان و به صورت اتوماتیک و دقیق تهیه می کند استفاده نمود.
داشتن هوش و ذکاوت بالا
افراد و شرکت های فعال در این رشته و به خصوص مدیرهای شرکت ها هوش و ذکاوت و قدرت ارتباط بالایی داشته باشند و فریب شرایط موقتی حاکم بر صنایع دریایی را نخورند. چرا که مثلا در چند سالی که این تفکر حاکم بود که صنایع دریایی رو به افول است شرکت های دریایی مشاهده شد که پیشرفت زیادی در زمینه مهندسی دریا چه از نظر مالی و چه از نظر گرفتن پروژه داشتند و تحت تاثیر قرار گرفتن و نامیدی دیگر شرکت ها کمک زیادی به آنها در این خصوص نمود. بایستی توجه شود که کشور ما بدون اختیار مجبور به نوسازی صنایع دریایی و پیشرفت در این زمینه است و این مساله ارتباطی به دیگر مسائل ندارد.
در مسیر رود قرار نگرفتن
رشته مهندسی دریا گستردگی زیادی دارد و صرفا به بخش کشتی سازی محدود نمی شود و صنایع شیلات، گردشگری، فراساحل، نفت، پتروشیمی، گمرک، بیمه، محیط زیست و ... نیز شامل می شود که هر کدام از آنها خود در زمینه مهندسی گستردگی زیادی دارند و شرکت ها و افراد فعال در زمینه دریا حتما باید در زمینه هایی که کشور ضعف دارد وارد شوند و فعالیت خود را صرفا به طراحی یک نوع شناور خاص نکنند. این موضوع در طول این سال ها اهمیت خود را نشان داده است مثلا شرکت هایی بودند که در غیاب دیگر شرکت به مسائلی مثل تراز شفت و پروانه پرداختند و در بازاز بدون رقیب سود به شدت بالایی داشتند.
*نکته خیلی مهم*
همکاری سازندگان و کارخانه کشتی سازی و انجمن های صنایع دریای و دیگر ارگان ها مهم برای کنار زدن تعدادی از شرکت ها و افراد
در طول این سال ها شرکت ها و افراد که تعداد آنها انگشت شمار است به سوء استفاده از کارکنان مثل عدم پرداخت حقوق و یا پرداخت حقوق خیلی پایین و غیرمنطقی، سوء استفاده از فضای بدون رقابت و کسب سودهای غیرمنطقی، کلاهبرداری و این قبیل مسائل نموده اند و بدون شک باید انجمن مهندسی دریایی ایران، ستاد توسعه صنایع دریایی و به خصوص سازمان بنادر و دریانوردی ودیگر افراد دلسوز و فعال در صنایع دریایی این افراد و شرکت ها را شناسایی و دست آنها را در صنایع دریایی کوتاه و عدم همکاری آنها با دیگر شرکت ها را تضمین و این قبیل افراد را مجبور به پرداخت جریمه های سنگین نمایند تا این چنین افراد وشرکت هایی قدرتمند نشده و صنایع دریایی را تحت تاثیر قرار ندهند.